fredag 13 januari 2012

Stiltje


Tack Anna för din fina kommentar i förra inlägget! Precis den spark i baken jag behövde för att komma igång och blogga lite igen. Här i bloggen har det varit stiltje alldeles för länge, och efter jul har det inte heller blivit mycket sytt. Innan jul fick maskinerna jobba desto mer för att få klart alla julklappsbeställningar. Några smakprov här ovan. Tusen tack för alla beställningar! 

Nu är det nytt år och nya tider. Lilla R har blivit ganska stor och börjat på förskola. Jag har gått ner i tid på jobbet för att hinna träffa honom lite på eftermiddagarna vilket känns fantastiskt skönt. Jag har även köpt en ny symaskin och måste nog skylla den minskade sömnaden på maskinen. Planen är att jag ska kunna sy kantband både enklare och snyggare än tidigare, men för tillfället är det svårare och det blir fulare. Egentligen har jag ganska bra tålamod och är rätt uthållig när det gäller sömnad, men när jag håller på att lära mig något vill jag kunna det bra från början och tappar lätt lusten när det inte blir som jag vill på en gång. Så efter 10 h provsömnad gav jag upp. Men jag tar det med ro, efter en liten paus brukar både orken och tålamodet vara dubbelt så bra vid nästa försök! 

Slutligen vill jag bara önska alla läsare, om än väldigt sent: god fortsättning! 
Och önska er varmt välkomna med beställningar igen. Mina trogna symaskiner fungerar tack och lov precis lika bra som vanligt! 


2 kommentarer:

  1. Vad roligt att jag fick igång dig! Du ska se att du kommer överens med maskinen snart. Mitt bästa tips är att peta med en pincett på kantbandet (från höger sida åt vänster) för att förhindra att sömmen glider av kantbandet hela tiden. Om det nu är det som är ditt problem. Kan ju va nåt helt annat! Lycka till med den nya vardagen! Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Hej igen!
    Jag har liksom inte kommit fram till nåt själv, utan bara läst massa tips på nätet.

    Jag använder mitten och högernålen, syr med trådspänning 4,4 och 3 på undertråden. Stygnlängd 4 och diffen på typ 1 om jag kantar med interlock (vilket har varit det enda jag har testat hittills). Det funkar för mig :) Har dor tak tråd från bibbis och nålarna som satt i när jag köpte den. Berätta gärna hur det går! Kram Anna

    SvaraRadera