torsdag 17 oktober 2013

Minikläder


De här kläderna är så himla små och pyttiga! Om bebisen är lika stor som Rufus var när han kom, kommer de bara funka i någon eller några veckor. Men tänker jag, det kan ju komma en lite mindre bebis och då är det verkligen tomt på småkläder i garderoben. Rufus hade ett par byxor som jag gillade väldigt mycket när han var liten, ett par smala muddbyxor eller lite vidare tights. De hade resår i midjan, men jag föredrar verkligen mudd. Så jag konstruerade ett par byxor som påminner om dem. De är lite smalare än vanliga muddisar, men med upp-/nervikbara muddar i midjan och bensluten för lång användningstid. För lite extra sprattelutrymme har de fått kil i grenen. Just de här är i storlek 50. Men som alla mina kläder är de lite större i storlekarna jämfört med vissa kedjor. Polarn och Pyret verkar däremot utgå från en måttabell som är ungefär som min.

Även bodysarna är i storlek 50. Passade på att göra en liten förändring på grendelen när jag ritade om mönstret till en mindre storlek, men annars är det väldigt likt det jag gjort tidigare. Ska bli himla spännande att få prova dem på, hoppas de passar bra!

Material: För att kunna ha kläderna ihop har jag valt ganska lugna mönster och tanken är att de ska gå att ha i flera kombinationer även om jag sydde som två små set. Tre av tygerna, imse vimse spindel, ekorrarna och de klövertyget kommer från Liandlo. De gula hjärtana är i ekologisk jersey från Strömming design. Kantbanden är från Hilco-interlock och mudden kommer från Stoff och Stil (tror jag). Kul att passa på att använda lite tyger det inte finns så mycket kvar av, det är ju trots allt inte så stor tygåtgång på de här småkläderna jämfört med t.ex. kläder i storlek 98 som är det jag annars sytt mest av på sista tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar